Gender Consulting

DE EN

Advice on integrating gender dimensions into teaching, research and degree programs

We advise all academics at the three cooperating universities on applications, policies or projects in order to integrate gender dimensions.

Gender consulting in research and teaching

Together, we systematically examine specific projects to determine whether and how gender is or can be significant in terms of content and methodology. This can be discussed during a consultation with Juliette Wedl. We also provide support in assessing the relevance of gender in research proposals, which is required by funding bodies such as the DFG and the EU. Juliette Wedl explains what this means in the TU Magazine interview.

The relevance of gender in terms of content and methodology varies depending on the scientific context and topic, so that the gender dimensions, i.e. the consideration of gender, must be determined specifically in each case. The aim is to align scientific work in research and teaching „with the needs of all people and to take into account that research results can have different consequences for the different genders(BMBF call for proposals „Geschlechteraspekte im Blick“). Following on from this, other diversity dimensions can also be taken into account.

The question of the relevance of gender dimensions differs from the equality-oriented question of who researches or teaches; for the difference, see here. Such Equality & Diversity Consulting is offered by the equality offices of the respective universities(TU, Ostfalia, HBK).

In-depth information on research and teaching

For (STEM) research Relevance assessment tools were gathered as part of the BMBF project „Gender dimensions at a glance (IH2E)“; here you will find corresponding checklists and materials that are suitable for independent assessment.

For teaching, the online toolbox Gender and Diversity in Teaching at Freie Universität Berlin offers introductory information, practical tips and application examples. The online handout Gender and Diversity in the Teaching of STEM Subjects from the Women’s Research Centre of the Hessian Universities (gFFZ) offers interdisciplinary as well as subject-specific tools for engineering, computer science and mathematics.

Geschlechterdimensionen in Studiengängen

Gerade in den MINT-Studiengängen aber auch in der Freien Kunst ist historisch gewachsen ein Ungleichgewicht der Geschlechter bei den Studierenden festzustellen. Wir beraten in Bezug auf Fragen zur gendersensiblen Darstellung und zu Stellschrauben, um Studiengänge für alle Geschlechter attraktiver zu machen.

Vertiefende Informationen zu Studiengänge

Vorschläge zur Integration von Lehrinhalten der Genderforschung in die Curricula von Studienfächern finden sich hier auf der Seite des Netzwerkes Frauen- und Geschlechterforschung NRW. Die Datenbank enthält Vorschläge für Curricula von (fast) allen in Deutschland studierbaren Studienfächern. Zudem finden Sie dort eine Aufstellung von Expert*innen zur Begutachtung von Studiengängen unter Berücksichtigung von Geschlechterdimensionen. Gender-Expert*innen aus Niedersachsen finden Sie hier in der Aufstellung der LAGEN (Landesarbeitsgemeinschaft der Einrichtungen für Frauen- und Geschlechterforschung in Niedersachsen).

Die Webseite MINT 4 TU bietet diesbezüglich weitere Informationen und Hinweise; sie wurde von der Stabsstelle Chancengleichheit der TU Braunschweig in Kooperation mit dem Braunschweiger Zentrum für Gender Studies erstellt.

Vernetzung

Wir unterstützen ebenfalls bei der Vernetzung mit anderen Wissenschaftler*innen und Forschungsprojekten.

Bei Interesse oder Fragen wenden Sie sich gerne an Juliette Wedl.